Így nevelj boldog gyereket - sorozat 3. rész

Szerző: 

Pszichorendelés
Böhönyey Márta és Tóth Melinda

RECEPT, HOGY A GYEREK ÖNÁLLÓAN IS MEGÁLLJA A HELYÉT A VILÁGBANA 4 összetevő, ami nélkül nem megyMindenkinek szüksége van rá, hogy olyasvalakiként élje meg magát, aki maga is helyt tud állni az életben, nem pedig “béna”.---->1. Hogyan érjük el, hogy gyermekünk ne legyen “bénácska” és önállótlan? --------------------------------Fokozatosan bátoríthatjuk gyermekünket, hogy addig ismeretlen dolgokba fogjon, tanuljon meg új készségeket. Mondjuk el, hogy amit tőlünk látott, vagy amiben eddig segítettünk, az olyan dolog, amit maga is képes elvégezni. Szögezzük le, hogy a csetlés-botlás a tanulás velejárója, csak az nem hibázik, aki nem próbálkozik. Biztosítsuk, kitartva elérhetjük a célunkat, amit valaki tud, az gyakorlással megtanulható.Így azt közvetítjük felé, hogy “VAGY OLYAN ÜGYES, TANULÉKONY ÉS TALÁLÉKONY, HOGY EGYEDÜL IS ELBOLDOGULJ” .....................................................................................---->2. Hogyan ne rettegjen a bármikor felbukkanó elháríthatatlan veszélyektől? --------------------------------Bátorítsuk, hogy fedezze fel a környezetét, ne csak otthon játszon. Mondjuk el, hogy ugyan a híradóban, ettől-attól lehet hallani rémhíreket, de ez azért nem teljes mértékben tükrözi a valóságot. Azért mutatják pont ezt, azért beszélnek erről, mert ez a hírértékű, ez vált ki megdöbbenést, erre figyelnek fel mások. A veszélyekről nem árt tudnia, felkészíthetjük rá, hogy ha pl. egyedül megy az iskolába, megtalálhatja egy cukrosbácsi, de azt is elmondhatjuk, hogy hogyan tud fellépni ez ellen, és hogy azért ez nem minden nap fordul elő.Így gyerekünknek azt üzenjük: “A VILÁG SOKKAL INKÁBB ÖRÖMÖK FORRÁSA, MINT VESZÉLYEK LELŐHELYE, S HA MÉGIS VÉSZHELYZET VAN, AZ ELLEN IS TUDUNK MIT TENNI” .....................................................................................---->3. Hogyan ne neveljünk gyermekünkből saját kicsinyített másunkat? --------------------------------Próbáljuk meg kideríteni gyermekünk miben ügyes, tehetséges, mi foglalkoztatja! Ez nem feltétlen fog egyezni azzal, ami minket érdekel, vagy amit mindig is szerettünk volna csinálni, de valamiért nem sikerült. Akkor tesszük a legjobbat gyermekünkkel, ha abban támogatjuk, ami őt és nem pedig minket hoz lázba. Ha azon kapjuk magunkat, hogy épp minden áron zongorázni taníttatnánk az attól herótot kapó gyereket, inkább nézzünk magunkba, mi motivál ebben. Talán mindenkinek jobb lenne, ha mi járnánk zongoraórára? Ne érezzük magunkat megtámadva, ha a gyerek valamiben nemet mond, vagy bezárkózik a szobájába. Mindenkinek szüksége van saját térre, titkokra.Ha így járunk el, célba ér az üzenetünk: “EGYEDI ÉS ÉRTÉKES KÉPESSÉGEID KIBONTAKOZTATÁSRA ÉRDEMESEK” .....................................................................................---->4. Hogyan ne legyen gyermekünk egy csődtömeg? --------------------------------Ahelyett, hogy azt hajtogatnánk, hogy “semmirekellő vagy”, mikor gyermekünknek valami nem sikerül, érdemesebb azt hangsúlyozni, hogy “valamire kellő”, biztos van, amiben tehetséges, és amiben nem is az különösen, kitartással ott is megugorhatja a kívánt szintet.Így ezt üzenjük a gyereknek: “SIKERES LEHETSZ”.....................................................................................Ha így járunk el, gyermekünk nem fog megijedni a saját árnyékától, hanem talpraesett, önálló ember lesz, aki kitart céljai mellett, és sikereket ér el a maga területén.